Tillgänglighetsredogörelse

AcadeMedia står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Den här sidan beskriver hur AcadeMedia uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Ljusgrön bild, används som sidhuvud på en sida på webben.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Vi är medvetna om att vi just nu inte lyckas uppfylla samtliga krav på tillgänglighet till digital offentlig service. Vi försöker lösa problemen och se till att du får den digitala service du har rätt till.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?

Om du behöver innehåll från AcadeMedia, som inte är tillgängligt för dig och som är undantaget från lagens tillämpningsområden, kan du kontakta oss via e-post: tillganglighet@academedia.se.

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kan du kontakta oss via e-post på tillganglighet@academedia.se, så att vi får veta att problemet finns.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du anmäla det till DIGG.

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Vårt mål är att uppnå minst grundläggande tillgänglighet enligt kriterierna i WCAG 2.1 på nivå AA. Webbplatsen uppfyller dock ännu inte alla tillgänglighetskriterier i WCAG 2.1. och är därför delvis förenliga med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan.

Sammanställning WCAG 2.1 AA

1.1.1 Non-text Content

Nivå A – Bedöms som ej godkänd.

Kommentar

Då alternativ text saknas på bilder kan denna punkt inte godkännas.

1.2.1 Audio-only and Video-only (Prerecorded)

Nivå A – Ej aktuell/testad.

1.2.2 Captions (Prerecorded)

Nivå A – Bedöms som godkänd.

1.2.3 Audio Description or Media Alternative (Prerecorded)

Nivå A – Bedöms som ej godkänd.

1.2.4 Captions (Live)

Nivå AA – Punkten ej aktuell/testad.

1.2.5 Audio Description (Prerecorded)

Nivå AA – Bedöms som ej godkänd.

1.3.1 Info and Relationships

Nivå A – Bedöms som ej godkänd.

1.3.2 Meaningful Sequence

Nivå A – Bedöms som ej godkänd.

Kommentar

Det går att förstå struktur- och innehållets ordning med hjälp av layouten, men med skärmläsare blir det problem på en del sidor. Ett exempel på detta är sidan ”Tips om fjärr- och distansundervisning” där filmen ligger före rubriken. Detta gör att om man navigerar via rubriker får man fel information då innehållet efter rubriken inte är det som rubriken anger utan istället är en film med annat innehåll.

1.3.3 Sensory Characteristics

Nivå A – Bedöms som delvis godkänd/kan förbättras.

Kommentar

De element vi upplever som otydliga är knapparna för att stänga modal-rutan för krisinformation samt +/- knapparna för att expandera och stänga underliggande menyer i vänstermenyn på undersidor. Dessa hade kunnat förtydligas med en beskrivande titel för dem som använder skärmläsare.

1.3.4 Orientation

Nivå AA – Bedöms som godkänd.

1.3.5 Identify Input Purpose

Nivå AA – Bedöms som godkänd.

1.4.1 Use of Color

Nivå A – Bedöms som ej godkänd.

Kommentar

Länkar visas i vissa fall enbart med en färgförändring från övrig text och i bland inte ens det, vilket gör det svårt att få en överblick över vart länkarna leder vidare.

1.4.2 Audio Control

Nivå A – Punkten ej aktuell/testad.

1.4.3 Contrast (Minimum)

Nivå AA – Bedöms som ej godkänd.

Kommentar

Många av färgerna som används på webbplatsen når inte upp till de kontrastnivåer som krävs. Av de profilfärger som används på AcadeMedia är det enbart de röda och lila komplementfägerna som klarar test mot vit bakgrund/text. I den grafiska profilen nämns en mörkare nyans av den gröna koncernfärgen som kan användas för länkar på webben men denna har inte påträffats under testerna.

1.4.4 Resize text

Nivå AA – Bedöms som ej godkänd.

Kommentar

På sidorna kan texten inte förstoras till 200% utan att man som besökare behöver skrolla i två riktningar för att se allt innehåll.

1.4.5 Images of Text

Nivå AA – Punkten ej aktuell/testad.

1.4.10 Reflow

Nivå AA – Bedöms som ej godkänd.

1.4.11 Non-text Contrast

Nivå AA – Bedöms som ej godkänd.

Kommentar

Ikonerna för ”lyssna och skriv ut” har en låg kontrastnivå.  Även textbeskrivningen till ikonen har för låg kontrastnivå mot den vita bakgrunden.

1.4.12 Text Spacing

Nivå AA – Bedöms som ej godkänd.

Kommentar

Vid ökat avstånd mellan bokstäver och rader klipps en del innehåll bort. Detta sker framför allt i boxar med en begränsad höjd.

1.4.13 Content on Hover or Focus

Nivå AA – Bedöms som godkänd.

2.1.1 Keyboard

Nivå A – Bedöms som ej godkänd.

Kommentar

Det är idag inte möjligt att nå dropdowns i huvudmenyn eller länkarna för att expandera/stänga undermenyer i vänstermenyn på undersidor.

2.1.2 No Keyboard Trap

Nivå A – Bedöms som godkänd.

2.1.4 Character Key Shortcuts

Nivå A – Bedöms som godkänd.

2.2.1 Timing Adjustable

Nivå A – Punkten ej aktuell/testad.

2.2.2 Pause, Stop, Hide

Nivå A – Punkten ej aktuell/testad.

2.3.1 Three Flashes or Below Threshold

Nivå A – Punkten ej aktuell/testad.

2.4.1 Bypass Blocks

Nivå A – Bedöms som ej godkänd.

Kommentar

Det finns idag inga dolda länkar att hoppa direkt till innehåll, navigation eller sök på sidorna.

2.4.2 Page Titled

Nivå A – Bedöms som ej godkänd.

Kommentar

Vid kontroll av webbplatsen har sidor haft unika titlar vilket är korrekt. Det har dock påträffats dokument som inte haft en välformulerad titel.

2.4.3 Focus Order

Nivå A – Bedöms som ej godkänd.

2.4.4 Link Purpose (In Context)

Nivå A – Bedöms som ej godkänd.

Kommentar

På sidan ”Rapporter och presentationer” visas länkar som enbart ikoner och dessa läses också upp av skärmläsare som en engelsk beskrivning av själva ikonen. Det finns dock inget sätt att tyda ut vilken rapport det handlar om eller vad som händer när man klickar på länken. Ett exempel är om man står på länken för presentationen ”Q3 2019/2020” då enbart ”Länk, pie_chart” läses upp. Andra sidor har inte lika allvarliga fel.  Det kan handla om länkar som bara säger ”Läs mer” där det hade varit tydligare om länken haft en beskrivning som ”Läs mer om miljö”.

2.4.5 Multiple Ways

Nivå AA – Bedöms som ej godkänd.

Kommentar

På webbplatsen ”corporate.academedia.se” finns ingen länk för att söka fram innehåll, det enda alternativ som ges till besökaren är alltså att navigera via länkar och menyer.

2.4.6 Headings and Labels

Nivå AA – Bedöms som ej godkänd.

Kommentar

Punkten kan inte godkännas då rubriknivåer hoppas över och på vissa ställen ligger i fel ordning. På några ställen används också rubriker med samma text eller liknande text flera gånger på samma sida vilket kan förvirra personer som navigerar via rubrikerna på sidan.

2.4.7 Focus Visible

Nivå AA – Bedöms som ej godkänd.

Kommentar

Fokusmarkering visas ibland inte alls på element och vissa element får bara en markering, vilket gör den svår att följa om man navigerar sidan med tangentbord.

2.5.1 Pointer Gestures

Nivå A – Bedöms som godkänd.

2.5.2 Pointer Cancellation

Nivå A – Bedöms som godkänd.

2.5.3 Label in Name

Nivå A – Bedöms som ej godkänd.

2.5.4 Motion Actuation

Nivå A – Punkten ej aktuell/testad.

3.1.1 Language of Page

Nivå A – Bedöms som godkänd.

3.1.2 Language of Parts

Nivå AA – Bedöms som ej godkänd.

Kommentar

På sidor som visar innehåll på annat språk eller länkar till innehåll på annat språk ska detta markeras i koden med ett attribut för att exempelvis skärmläsare skall veta hur innehållet skall hanteras.

3.2.1 On Focus

Nivå A – Bedöms som godkänd.

3.2.2 On Input

Nivå A – Bedöms som godkänd.

3.2.3 Consistent Navigation

Nivå AA – Bedöms som godkänd.

3.2.4 Consistent Identification

Nivå AA – Bedöms som delvis godkänd/kan förbättras.

Kommentar

En del element som används runt om på webbplatsen visas inte på ett konsekvent sätt. Sammanhanget kan tala om vad elementet gör eller används till, men upplevelsen kan förbättras genom att till exempel markera knappar och länkar på samma sätt på alla sidor.

3.3.1 Error Identification

Nivå A – Bedöms som ej godkänd.

3.3.2 Labels or Instructions

Nivå A – Bedöms som ej godkänd.

3.3.3 Error Suggestion

Nivå AA – Punkten ej aktuell/testad

3.3.4 Error Prevention (Legal, Financial, Data)

Nivå AA – Punkten ej aktuell/testad.

4.1.1 Parsing

Nivå A – Bedöms som ej godkänd.

Kommentar

Denna punkt markeras som ej godkänd då fel påträffats när sidan validerats, det kan handla om attribut som inte får användas på vissa element, html-taggar i innehåll som inte öppnats eller stängts korrekt, html-taggar som används som inte längre bör användas.

4.1.2 Name, Role, Value

Nivå A – Bedöms som ej godkänd.

Kommentar

Punkten markeras som icke godkänd då olika delar av sidan inte har markerats med semantiska element, eller roller, vilket gör att sidan inte kan navigeras med hjälp av så kallade landmärken. Det finns också element som behöver tydligare beskrivning för personer med skärmläsare. Text, title, aria-label eller aria-labelledby saknas vilket påverkar bedömningen.

4.1.3 Status Messages

Nivå AA – Bedöms som ej godkänd.

Kommentar

Sektioner som uppdateras utan att fokus byts för användaren bör markeras så att användare får uppdaterat innehåll uppläst via aria-live eller en statusroll. Det skulle bland annat behövas på söksidan där man med skärmläsare inte får någon indikation på att en live-sökning sker eller när resultat laddats in.