×
 

Gymnasielärare inspirerar KTH-studenter 

På Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) kan studenter läsa en kombinerad utbildning som leder till examen både som lärare och civilingenjör. Det är utbildningens näringslivsnämnd som samarbetar med AcadeMedia för att inspirera fler till att välja läraryrket. I veckan föreläste Johan Ronnås, lärare på Klara Södra, om hur det är att vara tekniklärare på gymnasiet.
Bild på KTH-student Fayez Hamzat

På bilden: Fayez Hamzat, student på Kungliga Tekniska Högskolan

Johan Ronnås gick själv en liknande utbildning på Chalmers i Göteborg och arbetar idag som lärare i teknik, matematik och programmering på Klara Södra i Stockholm. Många av studenterna på KTH har själva inte läst teknik på gymnasiet och de hade därför önskat att en tekniklärare skulle berätta mer om ämnet och undervisningen.  

-Att undervisa på teknikprogrammet är jätteroligt. Generellt sett är eleverna väldigt nyfikna på att lära sig mer om teknikämnet. De flesta har inte så mycket förkunskaper, men ett stort intresse. Det är ett tacksamt uppdrag och vi har fin sammanhållning på skolan, säger Johan Ronnås. 

”Nu förstår jag bättre vad ämnet innebär” 

CAD, mekanik, materiallära och livcykelanalyser är några av de moment som Johan går igenom med sina elever i kursen Teknik 1. Ämnet är brett och några studenter var särskilt nyfikna på hur Johan gör för att lära sig allt inom områdena.   

- Man får ta hjälp av andra, titta på videomaterial och plugga in sig på ämnena. Vissa ämnen har inte heller något rätt eller fel, utan det viktiga i sig är att diskutera eller reflektera, säger Johan Ronnås.

Fayez Hamzat går första året på KTH och är arbetsmarknadsansvarig inom näringslivsnämnden. Han har inte läst teknik tidigare och besökte föreläsningen för att lära sig mer om vad ämnet egentligen innebär.  

- Det var väldigt intressant att höra Johan berätta om både läraryrket och teknikämnet. Jag känner att jag förstår vad ämnet innebär mer nu. Det känns som ett spännande ämne och det verkar finnas mycket intressanta moment man kan ta upp i undervisningen.  

Ledarskap och kommunikation är viktigt i båda yrkena” 

Det var när Fayez vikarierade som lärare som han fick upp ögonen för yrket. Han tror att han kommer börja sin karriär inom civilingenjör, men sedan sadla om till lärare. 

- Jag tycker verkligen om att undervisa, men jag tror att jag först vill jobba som civilingenjör och skaffa mig erfarenhet, och sedan gå till läraryrket. Jag tror att ledarskap, kommunikation och pedagogik som vi lär oss på programmet kommer vara till stor nytta i båda yrkena.   

Vad skulle få dig att ändra dig och välja läraryrket direkt? 

-Jag tycker att det är viktigt att lärarna får bättre arbetsvillkor, högre lön och en mindre administrativ börda. Men man ska aldrig säga aldrig, dagens föreläsning var väldigt inspirerande.